Transport miejski w Łodzi liczy ponad 20 linii tramwajowych. Sieć tramwajowa obejmuje praktycznie całe miasto, a większość tras ma już ponad 100 lat. Po raz pierwszy dany rodzaj transportu pojawił się tutaj jeszcze w 1898 roku. Ponadto, Łódź jest jednym z niewielu miast, które posiada międzymiastowe trasy tramwajowe. Codziennie na ulice Łodzi wyjeżdża 175 tramwajów przewożąc około 170 tysięcy pasażerów, co stanowi stosunkowo niedużo jak na tak rozbudowany system transportu w mieście o populacji przekraczającej 700 tysięcy mieszkańców.
W 2020 roku firma „Pluton” z sukcesem zakończyła prace nad projektem nowej stacji trakcyjnej „Telefoniczna”, która znajduje się w największej i najważniejszej zajezdni tramwajowej Łodzi. Realizacja danego projektu objęła następujący zakres prac: projektowanie, prace budowlane, dostawa sprzętu, w tym zestawu telemechaniki i sprzętu sterowania dyspozytorskiego, odnowa kabli na terenie zajezdni, kompleks prac elektromontażowych, prace rozruchowe i uruchomienie oraz wyburzenie starej stacji.
Oto kilka właściwości i ciekawych faktów na temat nowej stacji trakcyjnej „Telefoniczna”:
- cztery zespoły dużej mocy, każdy po 1600 kVA;
- siedemnaście zasilaczy (pól liniowych) do zasilania sieci trakcyjnej;
- w przeciwieństwie do tradycyjnej, dodatniej biegunowości sieci trakcyjnej, która jest stosowana w tramwajach („plus” +660 V podaje się na przewód jezdny), sieć tramwajowa Łodzi zbudowana jest w taki sposób, że na przewód jezdny podaje się „-minus” -660 V;
- oprócz dostarczania energii elektrycznej do sieci tramwajowej stacja zasila wszystkie potrzeby własne i pomocnicze wyposażenie zajezdni. W tym celu dostarczono 2 transformatory mocy po 630 kVA i kompletną rozdzielnicę 0,4 kV;
- wdrożenie zintegrowanego systemu telemechaniki na poziomie stacji oraz punktu dyspozytorskiego do monitorowania i sterowania głównym, oraz pomocniczym sprzętem stacji, a także sieci trakcyjnej zajezdni, w tym: nowej szafy telemechaniki, sprzętu telekomunikacyjnego oraz zautomatyzowanych stanowisk dyspozytorskich z pełnym rezerwowaniem.
Pełna lista nowego sprzętu elektrycznego, dostarczonego przez „Pluton” objęła:
- rozdzielnicę 17,5 kV — 12 pól;
- rozdzielnicę 660 V — 23 pola;
- prostownik serii V-TPED — 4 szt.;
- transformator — 6 szt.;
- sprzęt potrzeb własnych 380/220 V — 2 szt.;
- urządzenie zabezpieczenia ziemnozwarciowego stacji — 1 unit;
- kompletną rozdzielnicę prądu przemiennego 0,4 kV dla potrzeb zajezdni;
- sprzęt do kompensacji mocy biernej po stronie 0,4 kV;
- zestaw urządzeń telemechaniki na stacji;
- zestaw sprzętu telemechaniki w centralnej dyspozytorni;
- system sygnalizacji pożarowej, system alarmowy, w tym sprzęt nadzoru wideo;
- kable wewnątrz i na zewnątrz stacji;
- odłączniki sieci trakcyjnej na terenie zajezdni — 8 szt.
Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że prace wprowadzenia nowej stacji do eksploatacji przeprowadzono na pracującym obiekcie, bez przerywania zasilania sieci trakcyjnej z zachowaniem rozkładu jazdy tramwajów.
Zespół „Pluton” dziękuje naszemu Klientowi — MPK-Łódź, za współpracę, okazane zaufanie i możliwość zastosowania naszych, zaawansowanych, niezawodnych technologii w zakresie zasilania i automatyki na stacji trakcyjnej „Telefoniczna”. Czekamy na nowe projekty w Polsce!